De eerste 3 weken - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken

Door: Melvin Vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Melvin

04 Februari 2015 | Frankrijk, La Rochelle

Zoooo, naar even weg te zijn geweest zijn we weer terug en is het weer tijd voor de volgende update ^^

Ondertussen zijn we al weer drie weken weg van de veilige thuishaven. Zoals mijn vorige verslag al aangaf, begon mijn verblijf hier met een grote verrassing. Ik kreeg hier verschillende enthousiaste reacties op en ik had graag gewild dat ik hier zelf ook zo enthousiast over had kunnen zijn... De verrassing was namelijk niet echt prettig, want toen ik aankwam had ik wel alle meubels, maar GEEN inventaris :(. Dus we hadden een keuken, maar zonder keukengerij. Een bed, maar zonder kussen, deken, hoeslaken etc. En denk je dat ik hierover geïnformeerd was? Nee hoor, want dan zou het geen verrassing zijn geweest... Mijn aankomst was dus niet je van het, want na een lange reis en een moeilijk afscheid zo aankomen, ja dan bijt je toch echt in een zure appel... Had er dan ook meteen geen zin meer in! Het enige positieve puntje van die eerste dag was dat ik erg goed werd ontvangen en begeleid door mijn 'tutrice' en dat ik een lieve buurvrouw had die mij op het begin een dekbed kon lenen, zodat ik geen kou hoefde te lijden, en wc papier zodat ik mijn behoeftes kon doen haha. Maar geen succesvol begin in ieder geval...

Maar toen... toen gebeurde het onverwachte 0.0! De dag daarna werd mijn hele humeur en zicht op alles veranderd. Ik kreeg van mijn mentor een contactpersoon toegereikt in La Rochelle (die de studenten vanuit de HAN al meerdere jaren had geholpen) die mij erg heeft geholpen met de inventaris hier en mij zelfs heeft geleid tot het maken van mijn eerste 2 vrienden (door mij mee te nemen naar haar zangles). Na deze dag, was het moeilijk te geloven dat ik een dag eerder compleet het tegenovergestelde dacht maar natuurlijk bevielen deze positieve gedachtes mij des te beter :)! Vanuit hier, begon mijn Minor dan ook pas echt voor mijn gevoel:

Langzaam aan leerde ik steeds meer mensen kennen. De vriendengroep van mijn tutrice waar ik de 2de dag samen mee had gegeten, die avond ook meteen samen mee was uitgegaan en zelfs meteen weer werd uitgenodigd voor nog een keer samen uit te gaan ^^. Ik viel gelukkig goed bij hen in de smaak, kreeg complimenten op mijn Frans niveau en zodoende had ik weer meer contacten gemaakt hier. Franse vrienden had ik nu dus al verschillende gemaakt, nu was het opzoek naar mede ERASMUS-studenten, want ik was natuurlijk niet de enige ERASMUS student hier haha. Ik leerde er gedurende de eerste paar dagen verschillende kennen (2 jongens en 2 meisjes uit Litouwen, een meisje uit Duitsland en een jongen en meisje uit Griekenland) waar ik gauw genoeg een klik mee had gevonden. Dit was erg fijn en heeft ook geleid tot het doen van verschillende leuke dingen zoals:
- Een bezoekje aan het Aquarium dat redelijk groot en erg mooi was;
- Verschillende keren uitgeweest (ja in de eerste maand al en hier bleek maar weer eens dat wij Nederlanders veel beter tegen alcohol kunnen dan de meeste andere nationaliteiten haha);
- Een middagje zwemmen;
- Plannen gemaakt om een keer de eilanden en eventueel dichtbijliggende steden als Bordeaux & Nantes te bezoeken;
EN NOG VEEL MEER :). Het begon dus steeds maar leuker en leuker te worden en ik leerde steeds meer mensen kennen (andere ERASMUS-studenten maar ook andere Franse studenten) ^^

Contacten leggen en vrienden maken is en blijft natuurlijk een belangrijk aspect als je naar een nieuwe plaats verhuisd, maar niet het enige ;). Mijn kamer en de studie hier waren nog twee andere belangrijke aspecten waar nog het een en ander aan gedaan moest worden.
School was gelukkig praktisch geen probleem. Op het begin heeft mijn tutrice mij meteen meegenomen naar het gebouw waar ik mij moest inschrijven en zijn we daarna meteen naar de Universiteit gegaan om alles te regelen. Zodoende was het duidelijk welke lessen ik ging volgen, met welke klassen en wat door voor studiepunten daarmee behaald konden worden. Het enige wat hier op het begin een beetje misliep was dat ik drie verschillende roosters had, maar na hier even achteraan te hebben gezeten had ik een kleine week later één duidelijk uitgedraaid rooster gekregen waar op stond wanneer ik welke lessen had, met welke groep, op welke dagen, tijdstippen etc. Dit was dus allemaal keurig geregeld :)!
Een ding dat echter apart blijft is de indeling van de vakken haha. In plaats van dat je iedere week dezelfde lessen hebt, kan het hier zo zijn dat je ze de ene week wel hebt en de andere week niet of zelfs de ene maand wel en de andere niet xD. Ook is het niet vanzelfsprekend dat je ze iedere keer op dezelfde dagen of tijdstippen hebt, dus je kunt van te voren gewoon niet weten wanneer je wel of niet vrij bent. Beetje onhandig als je het mij vraagt.. En ohja, je kunt hier ook les hebben tot 19:30, iets dat ook erg raar aanvoelt haha

Wat betreft mijn kamer, daar ben ik een hele week mee bezig geweest maar achteraf was dan ook zo goed als alles geregeld. Alles voor het beddengoed kon ik regelen bij de CROUS (organisatie die de onderkomens voor studenten regelt) voor 8 euro per maand extra. De rest, spullen voor de keuken en spullen die ik nodig heb om toch echt van een kamer jouw kamer te maken, heb ik deels kunnen lenen van vrienden en van een vrouw uit de zangles waar mijn contactpersoon mij mee naar toe had genomen :). Zodoende had ik de meeste spullen die echt nodig waren en heb ik de laatste paar dingen, een normale pan, aardappelschilmesje en vleesmessen om wat voorbeelden te noemen, zelf nog gekocht. Het heeft me dus nog het een en ander gekost, maar ik kon mijn kamer nu wel eindelijk helemaal inrichten en er echt 'mijn kamer' van maken. Er zijn nog steeds enkele spullen die missen/die ik graag zou willen hebben, maar die zijn niet hoog nodig dus die neem ik mee wanneer ik weer terug ga van mijn 2-weekse vakantie in Nederland (waar ze ook echt al die dingen hebben en ook voor een lagere prijs) :D.

Al met al zijn de eerste 3 weken dus prima bevallen :)! Ik heb mijn draai veel sneller gevonden dan verwacht en mijn kamer voelt nu ook al als een eigen thuis aan :). Verder veel vrienden gemaakt, verschillende dingen ondernomen, veel geregeld en ik ben nu deze week zelfs begonnen met een 2-weekse stage op een basisschool wat erg interessant en ook uitdagend is. Volgende week maandag 3/4 van de dag les geven. Erg benieuwd hoe dat zal gaan en zal zijn ^^

Ik ga jullie op de hoogte houden van de rest dat zich allemaal gaat afspelen en ik hoop dan iedere week een kleine update te geven in plaats van 1 grote iedere 3 weken ofzo haha. Groetjes hier vanuit La Rochelle en tot gauw iedereen!!!

  • 05 Februari 2015 - 22:54

    Martine Bourgy:

    Bon alors, je vois que tout va bien mieux, après une 1ère nuit avec du papier WC et une couette!

    :-)

  • 14 Februari 2015 - 14:17

    Veerle:

    Merci de ton message Melvin, zo zien je maar: après la pluie, le beau temps! :) Bonne chance en bon week-end

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melvin

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 3761

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Minor La Rochelle

Landen bezocht: