Le mois d'avril - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu Le mois d'avril - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu

Le mois d'avril

Door: Melvin Vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Melvin

28 April 2015 | Frankrijk, La Rochelle

Hee luitjes, hier zijn we weer met een algemene update van mijn halfjaarlijkse verblijf in Frankrijk. Dit keer ga ik jullie vertellen hoe mijn laatste maand is geweest, want daar was de laatste algemene update een beetje bij gebleven:

Om te beginnen nog even snel wat over het einde van de maand maart (vorige update was tot halverwege maart ergens): Eind deze maand had ik mijn eerste vak hier compleet afgerond. Dat was het vak Communication Orale, waar ik een opdracht moest doen voor 4 ECTS (studiepunten). Deze opdracht is erg goed gegaan, met als reactie van de leraar 'Mais bien sûr que tu as réussi' dus veel meer hoef ik daar niet over te zeggen haha. Helaas nog wel steeds in afwachting op mijn eindpunt/eindbeoordeling...

Maar verder over de maand die dit reisverslag ook aangeeft. Deze maand ben ik hartstikke mooi begonnen met een weekendje Parijs samen met mijn vriendin (meer daarover in mijn reisverslag 'Weekend à Paris') en daarna begon toch echt mijn drukste maand van mijn verblijf hier: Mijn stagemaand aan een middelbare school, namelijk 'Collège Beauregard'.
1 Week observeren, 2 weken lesgeven (zie ook mijn reisverslag 'Mes études') en als ik in het algemeen kijk naar mijn stage dan is die hartstikke goed verlopen! Ik heb genoten van het lesgeven aan Franse kinderen (ik die als vreemde aan kinderen hun eigen moedertaal ga leren xD) en ik had dan ook het gevoel dat alle 3 de klassen mij respecteerde. Ze deden goed mee, accepteerde mij als leraar en maakte de lessen ook tot een goede sfeer. De ene klas was echter nog leuker dan de ander, maar dat is altijd wel zo haha. Al met al 6 lessen gegeven en ik ben over alle 6 tevreden, met complimenten van mijn stagebegeleider en andere collega's eraan toe. Er was zelfs 1 klas die vroeg of ik naar de vakantie nog terug wilde komen omdat ze mij nog graag een keer wilde zien (4B was dat) en een andere klas (5D) die mij een applaus gaf na mijn laatste les en ik mijn 'gedag woordje' had gezegd. Echt super lief en dat geeft toch echt wel een heerlijk gevoel (al helemaal omdat je andere stage in Nederland niet goed heeft kunnen verlopen door persoonlijke issues) ^^. Al met al dus een prima stage gehad, waarin ik veel heb geleerd en ook echt heb genoten!!! Enige dat nu nog rest is de verslagen afmaken en inleveren en dan kunnen we weer 10 ECTS binnenhalen (6 voor stage, 4 voor een vak gekoppeld aan stage).

Hoe dan ook, ik heb me natuurlijk niet alleen maar met de stage bezig gehouden (we willen ook gewoon kunnen genieten van het leven hier :P). Dat heb ik dan ook zeker gedaan. Met het 'over het algemeen goede weer hier in de maand april' ben ik verschillende keren lekker naar het strand geweest en heb ik daar lekker gezond, strand activiteiten als volleybal, beachball & frisbee ondernomen en zelfs 'gezwommen' (wat achteraf niet zo'n heel goed idee bleek te zijn want ik ben meer dan een week verkouden geweest daarna...) Maarja, wat doe je er dan ook aan als je 'o zo lieve vrienden hier' je de zee in gooien? HUN MEENEMEN NATUURLIJK EN DAN MAAR SAMEN VERKOUDEN WORDEN whahahaha xD.
Het strand was echter niet het enige 'extra' ding dat ik heb gedaan deze maand. Ik ben ook een enkele keer uitgeweest (minder dan normaal, want ik ging nu o.a. door de week niet) en ook heb ik gewoon gechilled met virenden hier. Ben zelfs 1 dag naar het eiland 'Ile de Ré' geweest voor een enkel uurtje en dan naar de meest historische stad 'Saint Martin de Ré'. Daar eerst heerlijk bij een crêperie wezen eten en toen gewoon rondgelopen. Een erg mooie plaats om te zien, met vooral de fortificaties van Vauban die de aandacht trekken :).

And last but not least wil ik nog even aangeven dat nu, nu de vakantie is begonnen, de FLE lessen ook voorbij zijn. Afgelopen donderdag en vrijdag waren de laatste lessen en bij beide heb ik iets speciaals/bijzonders op te merken:
- De donderdag (Cours Histoire de France): Hier kwam ik er, na een half jaar de lessen te hebben gevolgd, achter dat we een terroristen aanhanger in de klas hadden die propaganda voor o.a. ISIS maakt en dus ook al in een heel traject met de politie zit 0.0!!! Hier kwamen we als klas achter door een uitbarsting van zijn 'vrijheid' in de les (met de Hitler groet en al die hij in de klas verkondigde...) Sta je toch echt wel met de mond vol tanden van dan :O...
- De vrijdag (Cours des Compétences): Hier hielden we een 'picknick' les met eten en drinken dat door iedereen was meegenomen en een aardig nieuwe en mooie Franse film 'La famillie Bédier'. Ook kregen we de punten terug van 2/4 competenties: Luisteren 13/20 & Spreken 15/20. Luisteren was gebaseerd op 3 gemaakte luistertoetsen door het semester heen en spreken op je 'exposé' en je participatie in de les. Met deze punten ben ik dan ook redelijk tevreden :)!

Het enige dat nu nog rest in de laatste maand is het afmaken van mijn dossier van de HAN, 2 examens maken voor beide FLE-lessen en 1 vak afronden met een 'exposé' die ik halverwege mei heb. Verder is het nog gewoon genieten van mijn tijd hier en uitkijken naar de 2 momenten dat ik nog bezoek uit Nederland krijg (3-7 mei mijn beste maat en 22-24 mei mijn tante) :D!

Ciao

  • 28 April 2015 - 14:34

    Martine Bourgy:

    ☼ ♫ Bravo pour tous ces bons résultats! ♫ ☼

  • 28 April 2015 - 15:23

    Karin Vermeulen:

    Al met al dus een drukke maar wel gezellige maand geweest. Nu nog een laatste rustige maand en dan...... weer naar Holland! !

  • 03 Mei 2015 - 21:12

    Melvin Vermeulen:

    Merci Madame Bourgy :)!

    Enja, nog maar 1 kleine maand te gaan mam, tijd vliegt echt voorbij 0.0... Nu tijd om nog wat dingen te zien hier, dossier van Nederland af te maken en nog te genieten ^^

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melvin

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 3751

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Minor La Rochelle

Landen bezocht: