Mes études - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu Mes études - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Melvin Vermeulen - WaarBenJij.nu

Mes études

Door: Melvin Vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Melvin

19 April 2015 | Frankrijk, La Rochelle

Hee hee allemaal, hier ben ik weer :). Helaas weer lang weg geweest, maar het reisverslag blijft er af en toe toch echt inschieten omdat ik hier ook met andere dingen bezig ben. Maar nu ik er klaar voor zit ga ik ook meteen een goede update geven op meerdere gebieden. In dit reisverslag, de studie met de vakken die ik hier doe:

Hier in La Rochelle zit ik op de FLASH (Faculté des Lettres, Arts et Sciences Humaines) en dat is een van de vele universiteiten/campussen hier. Op de FLASH zitten veel studenten die ook leraar willen worden, alleen ben ik helaas toch echt de enige die leraar in het voortgezet onderwijs wil worden. Toch net wat anders haha. Op deze universiteit volg ik in ieder geval lessen met andere ERASMUS studenten, de zogenaamde CUFLE-lessen, maar ook volg ik lessen met echte Franse studenten (Master 1 & Master 2, de laatste 2 jaar van de studies in Frankrijk). De lessen die ik met de Franse studenten volg zijn de volgende:

- Le Système Educatif (het schoolsysteem) voor 4 credits;
- Communication orale (verglijkbaar met logopedie lessen) voor 4 credits;
- Différentiation, inclusion, handicap (lessen waar speciale kinderen centraal staan) voor 4 credits.
- En een stage op een middelbare school, de onderbouw (collège op zijn Frans) voor 6 credits (gedurende 3 weken).
+ Ik heb ook nog een 2-weekse stage op een basisschool gelopen. Niet voor credits, gewoon voor ervaring en om een kijk te krijgen hoe dat is.

En dit zijn de lessen die ik met de ERASMUS studenten volg:

- 2x per week een les waar we werken aan alle 4 de competenties van een taal (luisteren, lezen, spreken en schrijven) en 1x per week een keuze les waar ik gekozen heb voor de geschiedenis van Frankrijk (tja, geschiedenis blijft toch nog altijd mijn 2de liefde als vak dus waarom niet haha). Deze 2 vakken leveren in totaal ook 6 credits op.

Zo kom ik in totaal uit op 24 credits in mijn verblijf hier en om jullie een beetje op de hoogte te stellen heb ik tot nu toe alles mooi gehaald ^^! Ik heb zelfs 1 vak al compleet afgesloten en dat is het vak ‘Communication Orale’ dus 4/24 credits zijn al binnen :). Nog 20 te gaan!!!

Dan wilde ik jullie nog een kort woordje geven over mijn 2 stages:

De 2-weekse stage op de basisschool (La Palissy): Hier heb ik al een keer wat over geschreven in een oud verslag, maar deze was gedurende de eerste 2 weken van februari. Ik heb hier 4 lessen gegeven, 2 grammatica lessen en 2 geschiedenis lessen, en alle 4 de lessen zijn goed verlopen. Sterker nog, iedere volgende les was weer beter dan die keer daarvoor. Ik heb vele complimenten mogen ontvangen, wat mij persoonlijk een mooie ‘boost’ gaf en waar ik dan ook terecht erg trots op was! Uiteindelijk heb ik een prima tijd gehad op deze stageschool en ook veel geleerd, maar alleen heeft het mij toch wel een beetje meer in de twijfels gegooid met wat ik nu later wil want les geven aan de ‘kleintjes’ is toch ook echt wel SUPER :D!

De 3-weekse stage op de middelbare school (Collège Beauregard): Deze is na Pasen van start gegaan en zal duren tot de vakantie. Hier was het de eerste week observeren en daarna 2 weken les geven (in ieder geval, zo wordt het in de papieren vermeld want dit is allemaal officiëler omdat ik hier dus wel punten mee binnen haal). De observatieweek is prima verlopen, veel gezien en geleerd, alleen word ik dit na een tijdje toch altijd wel zat omdat ik dan zelf actie wil ondernemen :P. Dat heb ik dan ook al in de 2de week gedaan, met het geven van mijn eerste 3 lessen aan ‘quatrième b, cinquième D en cinquième E’ (vergelijkbaar met het 2de jaar, 1ste jaar en 1ste jaar respectievelijk in Nederland qua leeftijden). De 1ste les was meteen een uitdaging, omdat het thema van mijn les een thema was dat niet echt veel aan bod komt in Nederland (niet op de middelbare scholen, nog in onze studies). Het ging over allerlei Franse uitdrukkingen en synoniemen (iets waar ik in het Nederlands al geen kei in ben xD). Ondanks dat heb ik met de hulp van mijn stagebegeleider, een goed woordenboek en mijn vriendin mijn les goed voor kunnen bereiden waardoor ik de dag daarna zelf een mooie les heb weten neer te zetten waar ik dan ook de complimenten van mijn stagebegeleider en zelfs van de ‘délégué de la classe’ (klassenvertegenwoordiger) kreeg ^^. De andere 2 lessen, aan 'cinquième D & E', waren lessen met grammatica als thema en deze liepen beide ook prima (vooral bij 5D wat gewoon een geweldig enthousiast en leuk klasje is ^^). Super blij & trots natuurlijk en nu het spits is afgebeten zeg ik:

KOM MAAR OP MET DIE ANDERE LESSEN IN DE LAATSTE WEEK, IK HEB ER WEER ZIN IN :D!!!



  • 28 April 2015 - 15:29

    Karin Vermeulen-strijbos :

    Blijft toch altijd leuk om les te geven in het Frans. Vooral als het ook zo'nzo'n leuke klasjes zijn.
    tot gauw weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melvin

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 3753

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Minor La Rochelle

Landen bezocht: